Poniżej znajduje się analiza SWOT, która powstała w wyniku zebrania wyników konsultacji we wszystkich 8 gminach naszej LGD. Prosimy o zgłaszanie uwag w formie odniesienia się do istniejących zapisów, lub poprzez zaproponowanie dodatkowych. Uwagi można przesłać za pomocą formularza, który znajduje się na dole strony.
Mocne strony | Słabe strony |
Rozwijająca się przedsiębiorczość Koncentracja przemysłu przetwórstwa drewna i przemysłu meblowego Młodzi, wykształceni ludzie, którzy mają dobre pomysły na rozwój własny i regionu Długie tradycje rolnicze Postępujący proces konsolidacji gruntów Ludzie zaangażowani w poprawę wizerunku swoich gospodarstw Duża liczba miejsc pracy głównie w przemyśle meblowym Niski poziom bezrobocia rejestrowanego na terenie obszaru Dobra sieć dróg lokalnych Istniejąca baza kulturalna, sportowa i rekreacyjna umożliwiająca organizację imprez Walory krajobrazowe i przyrodnicze (m.in. obszary chronione, dolina rzeki Prosny, duża lesistość terenu, unikalna flora i fauna, 2 rezerwaty i liczne pomniki przyrody) Dziedzictwo kulturalno-historyczne – (m.in. ruiny zamku, pałace, kościoły, cerkiew) Bogata oferta ścieżek turystycznych (szlak konny, szlaki rowerowe, 7 tras orienteeringowych) Bogate środowisko naturalne Czyste środowisko Istniejące gospodarstwa agroturystyczne Tradycje i zwyczaje 2 produkty regionalne (Plendze kartoflane z Wójcina, ciastka ze skwarek) Brak przemysłu uciążliwego dla środowiska Dobra współpraca pomiędzy samorządem oraz innymi instytucjami a organizacjami pozarządowymi Wzrost aktywności społecznej i zaangażowania mieszkańców w organizacjach pozarządowych Istniejące na terenie obszaru organizacje: m.in. liczne OSP (z siedzibami), KGW, SRW, inne stowarzyszenia. Rozwijające się amatorskie Orkiestry Dęte i zespoły folklorystyczne Działający: Gołębiarze, Pszczelarze, Wędkarze, Warcabiści Społeczeństwo wykazujące indywidualną aktywność Posiadane doświadczenie (gmin, GOK-ów, organizacji pozarządowych w aplikowaniu o środki UE Doświadczona LGD Dobra sieć wsparcia na rzecz osób niepełnosprawnych Przewaga rodzin wielopokoleniowych (zagwarantowana opieka nad starszymi) | Słabo rozwinięty system połączeń komunikacji zbiorowej wewnątrz obszaru Brak gotowej oferty dla inwestorów Brak wewnętrznych zasobów kapitału finansowego Niska innowacyjność i konkurencyjność podmiotów gospodarczych i rolników Brak instytucji otoczenia biznesu wspierających rozwój przedsiębiorczości Złe warunki glebowe Słabo rozwinięta działalność pozarolnicza Niska efektywność gospodarstw rolnych wynikająca m.in. z rozdrobnionej ich struktury Ukryte bezrobocie w rolnictwie Niski poziom wykształcenia ludności Niskie zarobki mieszkańców Odpływ młodych i wykształconych ludzi do dużych miast i poza granice Polski (emigracja zarobkowa) Starzenie się społeczeństwa Brak szkół o profilu zawodowym dostosowanym do potrzeb Problemy z wejściem na rynek pracy ludzi młodych i 50+ Drogi powiatowe i gminne w złym stanie Nierównomiernie rozmieszczona i niedostatecznie rozbudowana baza turystyczna, kulturalna i rekreacyjna m.in: brak kąpieliska lub krytej pływalni, brak terenów i urządzeń do uprawiania sportów zimowych (lodowiska, torów saneczkowych), słaba baza noclegowa, mało ścieżek rowerowych i pieszych), niewystarczająca liczba placów zabaw (w szczególności w mniejszych miejscowościach) Brak wyrazistych, zintegrowanych i wypromowanych produktów turystycznych Brak środków finansowych na renowacje obiektów o znaczeniu historycznym Niska świadomości ekologiczna mieszkańców (zaśmiecanie lasów) Niszczenie krajobrazu przez wywóz pisaku Mało produktów tradycyjnych i regionalnych Zanikanie niektórych tradycji Zbyt małe środki przeznaczane na rekreację Mało klubów historycznych, klubów seniora Zły stan systemu przeciwpożarowego (drogi pożarowe, hydranty) Zamulenie i miejscami niski poziom wód w rzece Prosna Niska aktywność społeczna w rozwiązywaniu problemów lokalnych Ograniczone wsparcie prawne dla organizacji pozarządowych Utrzymujące się wykluczenie cyfrowe wśród osób starszych Brak środków finansowych na tzw. „Wkład własny” np. w inwestycje, projekty UE |
Szanse | Zagrożenia |
Atrakcyjne położenie geograficzne i komunikacyjne obszaru na styku kilku powiatów i województw, przy drodze krajowej nr 11, woj. 450 i S-8. Częściowy powrót kapitału z zagranicy Bliskość dużych ośrodków miejskich (100 km) stanowiących duże rynki zbytu Dostępność komunikacyjna do sieci TEN-T, transportowej i kolejowej Rozwój Internetu Kopalnia węgla brunatnego w Złoczewie Przybywanie i osiedlanie się ludności miejskiej na wsi Wzrastający popyt na żywność ekologiczną Wzrost zainteresowania rekreacją i aktywnym wypoczynkiem Coraz większa popularność wypoczynku w gospodarstwach agroturystycznych Promocja turystyki przyrodniczej (tras rowerowych, konnych) Sprzyjająca polityka regionalna i krajowa w zakresie rozwoju kapitału społecznego Łatwość dostępu do mediów lokalnych (gazety lokalne, radio) Możliwość pozyskania zewnętrznych środków finansowych, w tym środków UE m.in. dla organizacji pozarządowych, przedsiębiorców oraz na rozbudowę infrastruktury Polityka sprzyjająca rozwojowi odnawialnych źródeł energii | Peryferyjne położenie obszaru w stosunku do stolicy województwa Duża odległość od aglomeracji miejskich Duża konkurencyjność ze strony innych ośrodków w obszarze pozyskiwania inwestycji Mały napływ kapitału z zewnątrz Rosnące wymagania rynkowe Duża konkurencja ze strony dobrze funkcjonujących obszarów turystycznych (Uniejów, Jura Krakowsko-Częstochowska, Zbiornik Jeziorsko) Brak operatu wodno-prawnego (teren zalewowego) Ruchy migracyjne prowadzące do utraty tożsamości kulturowej i więzi lokalnych Rozwój cywilizacyjny, Internetu, telefonii Zniechęcenie do działania społecznych Rozwarstwienie się społeczeństwa na biednych i bogatych Patologie społeczne Skomplikowane przepisy prawne na szczeblu krajowym utrudniające funkcjonowanie przedsiębiorstw, samorządów, organizacji pozarządowych oraz obywateli (również w zakresie aplikowania o środki UE) |
Aby przesłać do nas uwagi do analizy SWOT należy skorzystać z poniższego formularza: